Podniková kultura
1) Podniková kultura jako výsledek spontánního chování lidí účastnících se dění ve firmě i lidí vně firmy. Podniková kultura je v tomto případě jakousi směsicí návyků a pravidel chování všech jejích prvků (členů), kterou nelze regulovat a usměrňovat potřebným směrem - tj. k dosažení firemních cílů. Proto tato varianta není z hlediska naplnění firemních cílů přijatelná. 2) Podniková kultura jako výsledek cíleného snažení a působení managementu na zaměstnance i okolí mající jakýkoli vztah s firmou. Tato varianta je pro management firmy optimální, protože umožňuje cíleně přizpůsobovat podnikovou kulturu tak, aby odpovídala potřebám a cílům firmy. Uvedené teoretické přístupy však reprezentují dvě krajní polohy tvorby podnikové kultury. Reálně použitelné řešení pro tvorbu podnikové kultury se však nachází někde mezi těmito dvěma extrémy - tj. určitý kompromis mezi spontánní podnikovou kulturou a podnikovou kulturou vnucenou managementem. Protože je úspěch zavedení nové či změny stávající podnikové kultury do značné míry závislý na pochopení a podpoře ze strany zaměstnanců je důležité, aby management dodržoval některá důležitá pravidla: - management musí mít jasnou představu o budoucí strategii firmy jejíž nedílnou součástí je formulace žádoucí podnikové kultury, - strategii firmy musí konkretizovat do podoby jednotlivých konkrétních kroků, které povedou k naplnění cílů stanovených strategií, - nutnost včasného a objektivního informování zaměstnanců o jednotlivých krocích, - zdůvodnění a vysvětlení jednotlivých kroků zavádění či změny podnikové kultury pracovníkům firmy i širší veřejnosti, - dohled nad důsledným dodržováním jednotlivých kroků vedoucích ke změně či tvorbě podnikové kultury jak ze strany zaměstnanců, tak i managementu - management musí jít příkladem zaměstnancům, - využití motivačních a stimulačních prvků při prosazování žádoucí podnikové kultury a v případě nutnosti přistoupení i k sankcím, - podniková kultura by měla tvořit logicky uspořádaný a harmonický komplex požadavků na všechny pracovníky firmy, - nutnost brát ohled na vyšší formy kultur (národní kultura a náboženská kultura), - dodržování základních etických hodnot a norem. Podniková kultura zahrnuje zejména:- vztah k okolnímu světu, - podnikové představy o povaze člověka a příčinách jeho jednání, - představy o povaze mezilidských vztahů, - představy o tom, co je správné a co ne. Kam dál? Silná a slabá podniková kultura Čerpáno z těchto zdrojů. |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku