Manažerská etika
Etika je obecně dle filosofického slovníku "filosofická disciplína, jejímž předmětem jsou hodnotící soudy, které se týkají rozlišování dobrého a zlého… Etika reflektuje morálku a táže se na její založení, zdůvodnění legitimizaci a legalizaci. Klade si otázky typu: Co je dobré? Jaký je smysl mého chování? Jak mám jednat? Co je ctnost? Co je spravedlnost? Proč mám jednat tak a tak? Obsahuje též řadu hypotéz o člověku a jeho povaze."V souvislosti s podnikatelskou a manažerskou etikou se často hovoří o tzv. společenské odpovědnosti, povinnosti být prospěšným pro společnost, minimalizovat negativní účinky svého chování. Zkusme si nyní porovnat 5 základních typů společenské odpovědnosti s realitou. 1. Odpovědnost vůči spotřebitelům Zákazník jako spotřebitel předpokládá, že výrobek, který kupuje, splní jeho očekávání. Nebudu se zde rozepisovat o neznačkových produktech, jejich výrobci si alespoň na nic nehrají. Neuvádí adresu provozu, stane-li se průšvih (závadná potravina), změní se obal a pokračuje se v krasojízdě. Bohužel tradiční čeští výrobci dlouhodobě snižují kvalitu svých značek v honbě za krátkodobým ziskem a nyní i se slzou v oku s výmluvou na světovou krizi. Zákazník očekává, že koupí-li si známou značku, dostane očekávanou kvalitu. Oblíbené označení "tradiční receptura" se stává výsměchem. U piva se nepoužívá chmel, ale extrakty a granule, Baťa prodává boty z Číny, Hamé své kečupy a omáčky hustí škrobem, stejně jako mlékaři pomazánková másla a smetany, v uzeninách není maso, Becherovka je sladší s méně alkoholem (šetří na dani), čokoláda na nanuku není čokoláda a základem zmrzliny už dávno není mléko. Pokračování by mohlo zabrat x normostran. Faktem je, že značka tvoří jen prázdnou šlupku a že stupidita části nakupujících pány manažery malinko vyviňuje (je etické vydělávat na něčí neinformovanosti a hlouposti?). 2. Odpovědnost vůči zaměstnancům Daří-li se, jde-li o benefity, pak podnikatelé a manažeři neváhají ztotožnit se s firmou, syslit, co se dá. Jakmile přijdou horší časy, dochází k rozpojení: na jedné hromádce zůstává Moje (i když často ve vlastnictví podniku), na druhé hromádce Firma. Problémy se samozřejmě řeší z firemního a nejsou-li prostředky, propouští se, nevyplácejí se mzdy. Zažil jsem akce jako šéfův nový notebook, dům a mzda zaměstnancům před Vánocemi 22.12. hotově, protože "nevyšlo cash-flow" nebo o tři měsíce zpožděná výplata na soukromé škole se třídami v jedné budově, kde si vedení pořídilo na leasing auta. Zapátrejte v paměti, určitě vylovíte podobné vzpomínky. A zkuste se zamyslet, jestli znáte podnikatele či manažera, který se zmýlil (udělal špatné rozhodnutí) a který dobrovolně prodal svou vilku, aby odčinil svou chybu, např. aby mohl zaplatit dlužné mzdy pracovníkům nebo aby nemusel propouštět. 3. Odpovědnost vůči akcionářům Nebudu vařit z vody, lacině plácat. Skutečně nevím, zda jsou firmy silné ve spravedlivém zveřejňování informací, neprotěžování jen některých akcionářů, vyloučení diskriminačních postupů. 4. Odpovědnost vůči veřejnosti Zahrnuje zlepšování sociálního a kulturního života místní komunity, se kterou přichází podnik do styku. Zde se dá hovořit o tom, že firma zaměstnává lidi, ti mají peníze, zvelebují okolí, nakupují zboží a služby. Ale o tom, že by nějak masivně podniky pomáhaly svému okolí, zajímaly se aktivně o problémy komunity, snažily se o dlouhodobý (desítky let) rozvoj regionu atp. můžeme jen snít. V delším časovém horizontu by se to vyplatilo, ale krátkodobě to nic nenese, tzn. není to důvodem pro neuskutečnění exotické dovolené pana generálního ředitele. Bohužel v těžkých časech jsou ti nejbohatší často nejméně ochotni pomoci. V době všeobecného růstu cen akcií může být úspěšná na burze i cvičená opice, pokud se zvyšuje celosvětová poptávka po vyráběných produktech, i pologramotný trouba zvládá úspěšně řídit firmu. Když pak široká veřejnost v období krize očekává podporu a moudrá rozhodnutí od svých elit, na povrch nám vyplave, že tito obdivovaní jedinci jsou často jen nevzdělaní a arogantní prospěcháři, kteří se bojí o nahrabané penízky a absolutně netuší, co mají dělat. 5. Odpovědnost za životní prostředí Na závěr konečně důvod k optimismu: kvůli tlaku veřejnosti a podpoře od státu (včetně zákonů, předpisů EU atd.) jsou firmy šetrnější k životnímu prostředí více než kdykoli v minulosti. Je vidět, že celospolečenský konsenzus v této oblasti nutí podniky jednat, represivní nástroje fungují. Snad se podobně jako životní prostředí zlepší i položky uvedené výše. Kam dál? Náš přístup k pracovní době: Jedna z příčin krize Stránky komiksu Vesnička Použité zdroje: 1) Vodáček, Vodáčková: Management, 2) Šroněk: Etika a etiketa v podnikání, 3) Základní pojmy etiky v kontextu dnešní doby, http://dino.saur.cz/view.php?cisloclanku=2008062301. Štítky: Ekonomika a management, Eseje |
No jo, když se většinou manažerem stávají snaživí idioti, není se čemu divit.
Podobný článek by se ve velkých médiích nemohl objevit, proto za něho děkuji.
Bohužel už není tajemstvím, že koncentrace psychopatů na manažerských postech bývá tak vysoká, že uvažování o etice chování patří spíše do oblasti science fiction.
Podívejte se například na
http://prisoner.bloguje.cz/611476-hadi-v-obleku.php
nebo na diskuzi pod článkem
http://duna.bloguje.cz/806774-vzpamatovavam-se.php
Když jsi u toho Bati, tak ten už před válkou stěhoval výrobu do Afriky protože to tam bylo levnější... Takže to že se teď vyrábí v Číně není pro něj nic nového.
On Baťa byl především výborný obchodník schopný nabídnout boty za velmi nízké ceny oproti konkurenci ve své době a používal k tomu všechny prostředky. Nešlo o to že by ty boty byly nezničitelné :-)
Anonymní:
Netvrdím, že se sem tehdy nedovezl ani jeden pár. Ale před válkou Baťa vyráběl v zahraničí především proto, aby tam boty rovnou prodal.
U nás držel obrovské výrobní kapacity , které stačily (nejen) pro československý trh.
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku