Povzdech - Jak globální komunikace škodí byznysu v ČR
Česká republika je v jiné situaci než země, ve kterých nebyl kapitalismus narušen vládou moudrých soudruhů z SSSR (čtěte esese-ser). Prostor ke spotřebě existuje. Důvodem krize je trvalé zanedbávání domácí poptávky. Národní hospodářství dlouho profitovalo z exportu. Teď svištíme dolů nikoli proto, že by naše výrobky nebyly konkurenceschopné nebo na ně zákazníci ze západu neměli. Příčinou je nedostatek zásadnějších inovací a nasycenost trhu. Obyvatelé ČR netuší, co na ně vláda vymyslí. Samozřejmě by si chtěli občas udělat radost, ale i umírněné utrácení je v tomto stavu celospoločenské skleslosti pokládáno za téměř nemorální. Obchodníci situaci nepomáhají. Přitom všichni nutně potřebujeme, aby se peníze začaly zase točit a předávat od člověka k člověku. Na českou notečku Každý, kdo prodává cokoli, upravuje výběr marketingových kanálů, formu a obsah sdělení dle cílové skupiny, kterou chce oslovit. Zákazník je král, tomu se musíme přizpůsobit. Už osadníci, kteří se vydávali přes oceán, vyhledávali podobné podnebí, jaké znali, a půdu, kde uměli hospodařit. Zahraniční společnosti ovládající významnou část trhu napříč oblastmi ale naše specifika nevnímají. Přišly s unifikovanými modely. Ty lze chápat, jsou-li podstatou kšeftu (Mekáč...). Ovšem obecně, co se týká jejich použití jako nástrojů k podpoře prodeje, zoufale selhávají. Nenažranost dlouhé roky živící poptávku pomalu odeznívá. Nikdo nehýří. Řešení? Třeba by stálo za to zvážit, že významná část nakupujících nemiluje vysmátý americký svět a nemá shopování v lásce. Chtějí rychle a za dobrou cenu najít, co potřebují. Chtějí mít možnost rychle získat informace o produktech. Jak globální komunikace škodí byznysu Závěrem si musím povzdechnout nad tím, jak snadná globální komunikace škodí byznysu v ČR. Když Baťa vysílal za první republiky své manažery dobývat rozvojové země, museli se pionýři botů přizpůsobit místním podmínkám. Často to udělali tak dobře, že se stali váženými občany a pozvedli celou místní komunitu. Neřešili každý den 5 závazných pokynů z centrály. Komunikovali mnohdy jen prostřednitvím dopisů. Odpovídali za dlouhodobé výsledky a dodržování firemní strategie. Jinak měli volné ruce. Tak daleko v roce 2013 nejsme. 5 článků o hospodářské krizi (únor 2009 - srpen 2011) Štítky: Ekonomika a management |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku