Nedůvěra zákazníků = Hlavní problém obchodních řetězců
Jaká je skutečnost? Poté, co zákazník mine nahnilé mandarinky, přičichne ke smradu u jogurtů a pokochá se pohledem na akční chlazené potraviny, které jsou po uplynutí doby minimální trvanlivosti, jen velmi těžko hledá motivaci k nákupu (údajně) prémiových značek. Prodavači jsou v tom nevinně Doba otrávených obličejů za pultem dávno skončila. Každý dnes musí zvesela dělat vše, co mu přikáží. Zní-li rozkaz plesnivý Eidam vyhodit, vyhodí se. Je-li požadováno jeho okrájení a přebalení, okrájí se a přebalí. V posledních letech bych spočítal na prstech pracovníka pily nevhodné chování ze strany prodavačů. Usmívají se, pozdraví, ochotně poskytnou informace. Přesto se cesty k vyšším tržbám hledají přes ně. V módě je takzvaný mystery shopping. Falešní zákazníci šmírují a pečlivě zaznamenávají sebemenší prohřešky. Výsledky těchto akcí se pak promítají v ještě větší buzeraci lidí, kteří mnohdy pracují za mzdu blížící se té minimální. Budoucnost má přinést aktivnější přístup k prodeji. Poklidné kroužení chrámem konzumu zůstane nostalgickou vzpomínkou, na každém rohu bude někdo prudit. O nedůvěře pramenící z nedostatku osobní odpovědnosti Kvalitu nikdo konkrétní negarantuje. V nejmenovaném řetězci působí tragikomicky apoštol čerstvosti Zdeněk Pohlreich, který v životní velikosti bdělým zrakem dohlíží na roztékající se rajčata. Není potřeba vypočítávat aféry, které v souvislosti s nekalými praktikami obchodníků plní česká média. Zatím jsem nezaregistroval, že by nějaký vysoce postavený manažer vzal odpovědnost na sebe a rezignoval. Psi štěkají, karavana táhne dál. Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet Tak lze v kostce shrnout srovnání jednotlivých řetězců. Nejde si říct: "Tady je to hnus, sem už nepáchnu." Člověk by pak nemohl nikam. Spásou nejsou ani malé vesnické prodejny, krom vyšších cen nenabízejí nic odlišného. Znudění multimilionáři a jejich paničky mohou nakupovat přímo na farmách nebo v luxusních specializovaných prodejnách. My ostatní nemáme alternativu. Rada do začátku Říká se, že ty nejlepší věci jsou zadarmo. Bezplatně proto kapitánům obchodních řetězců poradím: Pro začátek mi ke spokojenosti bohatě postačí, nenarazím-li během nákupu na nic vyloženě nechutného a vyvodíte-li osobní odpovědnost, vyskytnou-li se v salámu místo vepřového masa třeba psí varlata. Kdo odmítá převzít osobní odpovědnost za nešvary v organizaci, kterou řídí, ten si nezaslouží důvěru lidí. Kdo nemá důvěru lidí, ten by neměl skuhrat, že u něj málo utrácejí. Související text: Proč krachují malí obchodníci? Často kvůli vlastní tuposti Štítky: Ekonomika a management |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku