Do práce autem nebo hromadnou dopravou? Auto jasně vítězí
Realita mimo hlavní město je (ostatně jako ve spoustě jiných oblastí lidského života) úplně jinde. Ve velkých sídlech, které mají vlastní dopravní systém, to ještě celkem jde. Nebudu zde psát o místech s katastrofální obslužností, kde jezdí autobus či vlak párkrát za den. Podělím se o zkušenosti z hustě osídlených regionů, které si vedou nadprůměrně (kraje Zlínský, Jihomoravský, Pardubický). S čím se setkává člověk, který dojíždí sockou za prací třeba jen pouhopouhých 10 až 20 kilometrů z vesnice? 1) Obří časové ztráty Musíte přijít z domu na zastávku. Spoj pak mnohdy sbírá cestující z co největšího počtu obcí, což navyšuje jízdní dobu i cenu. Pak musíte v lepším případě dojít ze zastávka do práce. V tom horším přestupujete. U mě činí časová ztráta oproti autu 45 minut za den. Vynásobíme-li to 20 pracovními dny v měsíci, dostáváme 15 hodin. Skoro jako bych si dal 2 šichty navíc. 2) Vysoké ceny Autobusem projedu 56 korun/den, staví naštěstí kousek od úřadu. Vlakem musím přestupovat v jedné stanici, pak ještě na MHD, kterou je třeba zaplatit, což činí tuto variantu drahou a nepoužitelnou. Slevy u časových jízdenek jsou naprosto zanedbatelné. Pokud člověk párkrát nejede, pak je úspora veškerá žádná. Použiju-li auto, dám za benzín 68 korun/den. Další výdaje se dopočítávají těžko. Povinné ručení platíme tak jako tak. Pneumatiky se víc opotřebovávají, součástky jak by smet. Provozní kapaliny je třeba doplňovat častěji, než když auto stojí. Nicméně, mám-li srovnávat s ušetřenými 45 minutami, není o čem uvažovat. Parkování = Jediné mínus auta Z čeho mám občas hlavu v pejru, je parkování. Kdybych jezdil na osmou, mám prostě smůlu. Musel bych zaparkovat dál od práce a 5 - 10 minut se projít. Pořád bych ale oproti autobusu vyzískal každý den půlhodinu. Kolem sedmé jsem se za úřadem naštěstí vždycky chytil. Hromadnou dopravou jen z nostalgie a kvůli pohodlnosti V autobusech se mnou jezdí pořád míň lidí. Používám spoj, kterým by se měli dopravovat středoškoláci do výuky, pozdějším by nestíhali, předchozí by je vyklopil ve městě o půl sedmé. Ačkoli je obsluhována aglomerace čítající více než 5 000 lidí, študentíky v busu bych obvykle spočítal na prstech ruky. I oni jezdí auty. Přes všechno výše popsané jezdím většinou autobusem. Podřimuju, odpočívám, možná jsem dokonce rád s lidmi. Navíc mám tenhle druh cestování spojený se zlatými devadesátými lety. Jak nalákat lidi do hromadné dopravy? Zelení fašisti navrhují represi vůči automobilistům. Já navrhuji snížení ceny lístků na polovic a takovou úpravu jízdních řádů, aby bylo cestování oproti autu delší jen o dobu, po kterou nastupují či vystupují pasažéři. Také Vás zajímá: Kdo nejvíc prudí na silnicích? Lepiči a zpomalovači Jak jsem neudal lístek na hromadnou dopravu ZDARMA Štítky: Ekonomika a management, Kariéra, Naše příhody |
Ono je to taky dost závislé na tom jak daleko a ve kterém městě člověk pracuje. Dost často je mnohem rychlejší využít MHD než se brodit ranní zácpou.
Myslím si, že spousta ekologů by teď ze mě měla radost, protože já už asi měsíc chodím do práce pěšky nebo jezdím na kole. Ne, že bych byl takovým ochráncem životního prostředí, ale při těch dnešních cenách benzínu se mi prostě nevyplatí jezdit do práce autem. Dokonce začínám uvažovat nad tím, že auto prodám, protože ho vlastně k životu až tak nutně nepotřebuji. Nějaké peníze by se mi v současnosti navíc hodily a slyšel jsem, že například tento výkup aut Praha dokáže udělat velice slušnou nabídku. Kamarád přes ně prodával auto před pár měsíci.
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku