Má Google a Facebook platit novináře?
Média, která vytvářejí obsah, chtějí platit za titulky, anotace článků a náhledy obrázků. Facebook s Googlem to obloží reklamou, na níž bohatnou. Média investují nemalé prostředky do novinářů a do výdajů, které jsou s nimi spojeny. Internetoví giganti parazitují. Facebook si netroufám posuzovat, je mi cizí. Co se týká Googlu (i jiných vyhledávačů), existuje pro nespokojence jednoduchá rada. Stačí úpravou souboru robots.txt zakázat indexování obsahu. Takový web se stane pro vyhledávače neviditelným, nemohou tudíž na něm parazitovat. Neviditelným se stane také pro valnou část návštěvníků. A jeho místo rádi zaujmou jiní. Z toho je zřejmé, kdo má navrch. Média tvořící obsah se bez Facebooku a Googlu neobejdou. Facebook a Google v klidu přežijí bez všech velkých médií. Mají totiž armády nezávislých novinářů, kteří nadšeně nahradí pyšné pobočky velkých vydavatelských domů. Co se týká kvality, byl bych bez obav. Produkce českých fabrik na obsah je většinou pár milimetrů od žurnalistického dna. Vynikne to při srovnání s novinami a časopisy. V práci máme monitoring tisku. Než dá někdo něco na papír, třikrát si to rozmyslí, jde o drahou srandu. Na Internetu se zadarmo jen tak plácá. Je zde také etický rozměr. Nemělo by být placeno úplně všem, na jejichž obsah je odkazováno? Proč já nemám dostat od Googlu s Facebookem za své články nic a velký webový magazín ano? Jen protože je velký? Pro vyhledávače může být cestou tlačit nahoru kvalitní obsah, za který zaplatí. Resumé Dokud budou novináři z velkých médií povětšinou pouze chrlit tuny internetového odpadu za účelem maximálního počtu kliknutí na titulek, nezaslouží si od Googlu a Facebooku nic. Související text: Novináři, přestaňte nám konečně lhát o nezávislosti médií Štítky: Internet, Kecy od piva, Média |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku