Lidské potřeby dle výkonové orientace
Lidé s vysokou potřebou výkonu Vyznačují se touhou po osobní odpovědnosti, samostatnosti, neustálém překonávání překážek, soutěži s ostatními a překonávání ostatních. Potřebují rychlou zpětnou vazbu – bezprostřední informaci jak se jim daří. Dávají přednost přiměřeně obtížným úkolům, stanovují si cíle s rozumnou úrovní rizika, vyhýbají se úkolům příliš snadným nebo naopak neúměrně obtížným. Spokojenost těchto lidí vyplývá z dobře odvedené práce, finanční odměna je pro spíše potvrzením skutečnosti, že výsledek jejich práce byl úspěšný. Potřeba výkonu se utváří již v dětství výchovou tím, že rodiče motivují dítě k plnění úkolů s adekvátní mírou obtížnosti. Lidé s touto potřebou se uplatňují hlavně v oblasti prodeje nebo vlastního podnikání, naopak pro ně nejsou vhodná povolání učitele, účetního, výzkumníka či personálního manažera. Lidé s vysokou potřebou afiliace(přátelství) Usilují o vytvoření a udržování přátelských vztahů s lidmi kolem sebe. Dávají přednost práci v kolektivu a jsou nešťastní, když mají pracovat o samotě. Jsou úspěšní v týmové práci. Uplatňují se v sociální práci, v personálních útvarech nebo v oblasti styku s veřejností. Lidé s vysokou potřebou moci Snaží se řídit ostatní lidi, ovlivňovat jejich jednání a být za ně odpovědný. Tito lidé jsou prospěšní pro organizaci jestliže je uplatňování jejich potřeby zaměřeno ku prospěchu ostatních – pak jsou velmi dobrými manažery. Pokud ovšem usilují pouze o osobní moc, dříve nebo později se tento jejich osobní cíl dostává do konfliktu s cíly a zájmy organizace. Čerpáno z těchto zdrojů. Štítky: Archív - motivace pracovníků |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku