STOP retardérům - Zakažme zpomalovací prahy!
Majitelé firem, které na silnice instalují zpomalovací prahy, musí mít velké přesvědčovací schopnosti, když se jim daří ukecávat stále více zástupců obcí a měst k pořízení tohoto zázraku. Nebo možná jenom příspívají do těch správných kapes. Proč by bylo nejlepší retardéry zakázat? 1) Zpomalovací prahy neplní svůj účel Retardéry mohou mít své opodstatnění jen v blízkosti přechodů pro chodce. Tam (snad) zvyšují bezpečnost silničního provozu. Jinde působí spíše opak. Řidiči nedodržující povolenou rychlost prudce zpomalují těsně před retardérem, pak to zase rozkalí. 2) Retardéry vadí záchrankám Zavřete oči a představte si sanitku, která veze člověka v ohrožení života. Jde o sekundy. Plný plyn, noha na brzdě, 2 nárazy o retardér, plný plyn, noha na brzdě, 2 nárazy o retardér, plný plyn... Takto vypadá jízda záchranky v místech osazených zpomalovacími prahy. 3) Hrozí škody na nemovitostech Nejsem statik. Ovšem to, jak velké otřesy domu způsobují nákladní auta (hlavně, když si řidič retardéru nevšimne), mě vede k odůvodněné obavě ze vzniku reálných škod na (především starších) budovách. Kdo má povinnost je zaplatit? 4) Zvyšuje se opotřebení vozidel, roste spotřeba a emise Cituji z Wikipedie (kráceno): Příčné prahy výrazně zvyšují opotřebení vozidel (nápravy a tlumiče pérování). Ztížen je i úklid sněhu, při němž může docházet k poškozování úklidové techniky. Britská automobilová asociace provedla výzkum srovnání spotřeby paliva při stálé rychlosti 30 mph (48 km/h) oproti jízdě přes zpomalovací prahy a zjistila vzrůst spotřeby ze 4,9 na 9,1 litrů/100 km. Jiný výzkum provedla britská Laboratoř dopravního výzkumu, podle níž na silnicích se zpomalovacími prahy jsou zvýšeny emise oxidu uhelnatého až o 82 procent a oxidu dusného až o 37 procent. Je k retardérům alternativa? Ohledně kontrolování dodržování povolené rychlosti ze strany obcí docházelo v minulosti k divokým změnám právních úprav. Současná situace je taková, že toto mohou činit na úsecích schválených policií ČR. Vybrané pokuty zůstávají v obecním (či městském) rozpočtu. Při jejich výši si může i malá vesnice dovolit najmout vlastní policisty nebo koupit zařízení, které hříšníky vyfotí. Retardéry představují výdaje, jiná řešení naopak příjmy. Kam dál? Bílá Octavia v akci aneb Dopravní policie zasahuje Štítky: Politika a společnost |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku