Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

STOP retardérům - Zakažme zpomalovací prahy!

Zvuky brždění, bum-bum (přední a zadní náprava), motor v otáčkách. Takto si užívají průjezd každého vozidla lidé, kteří bydlí poblíž retardéru. Bonus představují nákladní automobily, ty otřásají celým domem od základů.

Majitelé firem, které na silnice instalují zpomalovací prahy, musí mít velké přesvědčovací schopnosti, když se jim daří ukecávat stále více zástupců obcí a měst k pořízení tohoto zázraku. Nebo možná jenom příspívají do těch správných kapes.

Proč by bylo nejlepší retardéry zakázat?

1) Zpomalovací prahy neplní svůj účel

Retardéry mohou mít své opodstatnění jen v blízkosti přechodů pro chodce. Tam (snad) zvyšují bezpečnost silničního provozu. Jinde působí spíše opak. Řidiči nedodržující povolenou rychlost prudce zpomalují těsně před retardérem, pak to zase rozkalí.

2) Retardéry vadí záchrankám

Zavřete oči a představte si sanitku, která veze člověka v ohrožení života. Jde o sekundy. Plný plyn, noha na brzdě, 2 nárazy o retardér, plný plyn, noha na brzdě, 2 nárazy o retardér, plný plyn... Takto vypadá jízda záchranky v místech osazených zpomalovacími prahy.

3) Hrozí škody na nemovitostech

Nejsem statik. Ovšem to, jak velké otřesy domu způsobují nákladní auta (hlavně, když si řidič retardéru nevšimne), mě vede k odůvodněné obavě ze vzniku reálných škod na (především starších) budovách. Kdo má povinnost je zaplatit?

4) Zvyšuje se opotřebení vozidel, roste spotřeba a emise

Cituji z Wikipedie (kráceno):
Příčné prahy výrazně zvyšují opotřebení vozidel (nápravy a tlumiče pérování). Ztížen je i úklid sněhu, při němž může docházet k poškozování úklidové techniky. Britská automobilová asociace provedla výzkum srovnání spotřeby paliva při stálé rychlosti 30 mph (48 km/h) oproti jízdě přes zpomalovací prahy a zjistila vzrůst spotřeby ze 4,9 na 9,1 litrů/100 km. Jiný výzkum provedla britská Laboratoř dopravního výzkumu, podle níž na silnicích se zpomalovacími prahy jsou zvýšeny emise oxidu uhelnatého až o 82 procent a oxidu dusného až o 37 procent.

Je k retardérům alternativa?

Ohledně kontrolování dodržování povolené rychlosti ze strany obcí docházelo v minulosti k divokým změnám právních úprav. Současná situace je taková, že toto mohou činit na úsecích schválených policií ČR.

Vybrané pokuty zůstávají v obecním (či městském) rozpočtu. Při jejich výši si může i malá vesnice dovolit najmout vlastní policisty nebo koupit zařízení, které hříšníky vyfotí. Retardéry představují výdaje, jiná řešení naopak příjmy.

Kam dál?
Bílá Octavia v akci aneb Dopravní policie zasahuje

Štítky:

Diskuse o článku STOP retardérům - Zakažme zpomalovací prahy!



Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku