Bezpečnější silnice: Návrh řešení
1) Velmi tvrdé postihy u opakovaných přestupků Současná podoba bodového systému je příliš měkká k občanům, kteří se dopouštějí opakovaných přestupků a naopak nepřiměřeně přísná na slušné řidiče, kteří jednou za několik let spáchají drobný přestupek. Člověk musí být buď obrovský smolař nebo naprostý šílenec, aby přišel o řidičský průkaz. Je třeba tvrdě odstupňovat finanční i jiné postihy dle toho, zda se jedná o opakované přestupky nebo jen o jednotlivé "uklouznutí". 2) Policie musí jezdit k nehodám Dnešní stav, kdy policisté vyšetřují pouze nehody se škodou nad 100 000,- je naprosto nevyhovující. U velké většiny dopravních nehod bylo jejich příčinou nedodržení předpisů, každý viník dopravní nehody by měl být řádně potrestán a měl by přijít o body. Situace, kdy je trestán ten, kdo poruší předpisy, ale nic nezpůsobí a není sankcionován ten, kdo způsobí svou vinou dopravní nehodu, je absurdní. Argument o nákladnosti výjezdů policie neobstojí, z vybraných pokut by bylo toto plně financovatelné, výjezdy by dokonce byly "ziskové". Námi navrhovaná spodní hranice pro výjezd 20 000,- Kč. 3) Rozlišovat u výše postihů Není dále možné nerozlišovat výši pokut u různých osob. Trest by měl být spravedlivý a měl by na každého přestupce dopadnout stejnou mírou. Snad každému je jasné, že pokuta 5 000,- korun může být pro důchodce důvodem bezesných nocí, zatímco pro dobře situovaného občana je důvodem k pousmání a naprosto neplní svůj účel (netrestá). Proto je nezbytné začít více využívat institut zabavení vozidla nebo uvažovat o různých výších pokut dle příjmů. 4) Policie ve skutečném provozu Je bezpodmínečně nutné dostat policisty do skutečného silničního provozu. Je evidentní, že se auta pohybují. Proto jsou logicky nanejvýš neefektivní policisté, kteří monitorují přestupky ze stabilních stanovišť. Každé policejní auto by mělo být vybaveno kamerou, zásadním způsobem by se měl zvýšit počet těchto aut v civilu zapojených přímo do provozu. Zvýšil by se tak počet zjištěných přestupků, náklady na tato opatření by opět byla hrazena pokutami. 5) Krátké vězení či prospěšné práce pro nepoučitelné U jedinců, kteří dlouhodobě nereagují na postihy a opakovaně se dopouštějí přestupků (tzv. piráti silnic) by bylo nanejvýš vhodné zavést krátké vězení v délce 1 až 3 týdny. Tento trest by splnil svůj účel (místo dovolené u moře dovolená v kriminále + ostuda) a na rozdíl od delších trestů by nepůsobil destruktivně na život odsouzence. Zároveň navrhujeme větší využívání tzv. veřejně prospěšných prací. 6) Racionální dopravní značení Neodpovídající dopravní značení je dlouhodobě neřešeným problémem. Řidič by měl mít možnost se na značky spolehnout, nebýt jimi zahlcen. V případě, že kvůli špatnému značení vznikne škoda (např. chybí, že silnice se v zimě neudržuje), měl by být reálně sankcionován ten, kdo je za značení v dané lokalitě zodpovědný. 7) Škola smyku pro všechny Každý absolvent autoškoly musí v rámci výcviku projít školou smyku, má získat zkušenost s tím, jak se auto chová v extrémních podmínkách. Všichni ostatní řidiči by měli mít alespoň jednou za život přístup k takovému bezplatnému kurzu. Náklady by mohly nést pojišťovny, u kterých se sjednává povinné ručení, následně by díky tomu ušetřily prostředky na vyplácených penězích (méně nehod, nižší škody). Závěr Situace na našich silnicích je navzdory bodovému systému, policejním akcím a drahým mediálním kampaním stále naprosto neuspokojivá. 7 výše zformulovaných bodů vychází ze základní otázky: "Co je třeba udělat, aby měli i ti nejbezohlednější jedinci strach porušit předpisy?" Stránky komiksu Vesnička Štítky: Politika a společnost |
S návrhy v zásadě souhlasím. Ale možnost něco změnit nepokládám za reálnou. Třeba policajti v civilu přímo v provozu jsou u nás naprosto politicky neprůchodní.
1. Souhlasím, nelépe zrušit bodový systém a závest něco ve stylu 3x a dost.
2. Ke všem určitě ne, ale hranice 100 000 je přemrštěná, spíš aby policia neřešila ťukance.
3. Naprostá blbost, jak by podle vás mělo být ošetřeno prasení studentíka který od svých bohatých rodičů dostal k 18. narozeninám BMW X5, peníze pro něj nic neznamenají a přitom nemá žádný příjem? Děravé socialistické řešení
4. Spíš aby konečně vylezli z kanclů všichni a je jedno jestli do aut nebo k radarům, mě za poslední 2 roky zastavily 1x a to rozhodně nejezdím málo.
5. Určitě ne, spíš opravdu pořádné pokuty a zabavování aut, nebo veřejněprospěšné práce. Pro někoho kdo prasí na silnici a jezdí ožralej je krátké vězení spíš zábavná příhoda k pivu, ale nechto ho měsíc v reflexní vestě v jeho městě zbírat odpadky a uvidíte.
6. Souhlas bez komentáře.
7. No tady taky nevím, zajímavá myšlenka, ale v praxi nevím, mladí kluci si většinu školu smyku udělají sami někde na parkovišti nebo na letišti. :)
A kdopak bude kontrolovat ty policisty? Dokud nebude fungovat daňová kontrola nabytí majetku, jako všude jinde ve světě, nebude fungovat nic. Pokud mohu policistu uplatit, mohu si dělat co chci a takovýhle chiméry jsou v reálu pouze k smíchu.
Vime vic? Spis vime nic - aneb snuska bezobsaznych naivnich frazi.
Souhlasím i když jsou tyto návrhy jen z říše snů. Zákony nejsou dělány a schvalovány pro lidi.
S většinou se dá souhlasit. Pouze u narážky na odstupňování postihů dle příjmů se mi zdá, že to vyšlo s dílny ČSSD. Osobně se domnívám, že bodový systém tak jak je má odvést pozornost od našich naprosto nedostačujících komunikací a to jak co do udržování kvality povrchu vozovky, tak o jejich přetíženosti hustým provozem. Myslíte, že by bylo tolik nehod na D1, kdyby byly jedním směrem tři pruhy a čtvrtý odbočovací před každým větším městem? Proč musím vyjet z Brna do Prahy o tři hodiny spíš, než mi tam začíná jednání, abych měl jistotu, že to stihnu? Proč i přes stálou kritiku se stále stává, že u některé opravy silnice a zůžení do jednoho pruhu nenajdete jediného pracovníka, který by tam pracoval? Další fakt je ten, že řidič z povolání, nebo podnikatel, který používá vozidlo většinu dne a zajišťuje tak dalším zaměstnancům práci má daleko větší procento drobných přestupků, než sváteční jezdec, který vyjede jednou za dva měsíce a provoz spíš ohrožuje. Přitom, ale jede předpisově. Přece i lékař se kolikrát utne a odnese to někdo zdravím ne-li životem. Nedělejme z řidičů bezchybné roboty a snažme se jim zajistit bezpečnější podmínky na cestách.
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku