Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Einstein a relativita dle TV seriálu

Každý autor jednou narazí, co se kvality tvorby týká, na dno.

Já právě teď.

Budu totiž psát o fyzice. Měl jsem ji začátkem 90. let jako předmět na základní škole.

Dále mé znalosti pocházejí ze sci-fi.

A co se týká aktuální úrovně poznání, žiju v domnění, že při hledání podstaty všeho nebyla nalezena žádná základní částečka, ale bylo objeveno, že není nic.

Tož, jak jsem to pobral ze seriálu Génius - Einstein?

Čas není absolutní.

Ilustrováno na příkladu dvou od sebe vzdálených naprosto současně šlahnoucích blesků a jedoucího vlaku. Pozorovatel stojící opodál vidí oba blesky současně. Pokud vlak valí rychlostí blížící se rychlosti světla a 1. blesk sjede na úrovni dalšího pozorovatele ve vlaku, uvidí on 2. vzdálený blesk později, ačkoli udeřily současně.

Jel-li by vlak nadsvětelnou rychlostí, neviděl by 2. blesk pasažér nikdy. Světlo by ho nedohnalo.

Nějak nepobírám, co mají tyto hrátky společného s tím, že oba blesky sjely ve stejný okamžik.

Připadá mi to podobný princip jako blesk a hrom. Obojí uhodí +- současně. Zvuk letí pomaleji. Nejdřív uvidím blesk, pak uslyším hrom.

Zrychlení a gravitace souvisí

Zůstalo mi skryto, proč je tato myšlenka geniální.

Čím z větší výšky padám, tím padám rychleji. Až do určitého momentu, od kdy je rychlost konstantní.

V seriálu ilustrováno na výtahu, kde si Einstein uvědomil, že jel-li by výtah dolů stejně rychle, jako by on (uvnitř) padal, nic by nevážil, poletoval by. A kdyby kabina extrémně rychle valila nahoru, vážil by víc.

Krom vlivů gravitace mi při těchto úvahách scházel vliv odporu vzduchu. Nebo jsem to nepobral?

Seriál Génius - Einstein si určitě pusťte.

Můžete pak taky humpolácky mudrovat o fyzice :)

Štítky: ,

Diskuse o článku Einstein a relativita dle TV seriálu



Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku