Reforma školství 2: Klíčové kompetence a průřezová témata
U různých typů a stupňů škol se samozřejmě Klíčové kompetence a Průřezová témata liší. Budu se snažit udržet jistou úroveň obecnosti, aby byl článek stručný a srozumitelný. Odborný vyčerpávající výklad nečekejte (ten najdete třeba na portálu rvp.cz), text je určen široké veřejnosti. Vycházím z materiálů pro základní školy. Klíčové kompetenceKlíčové kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. Klíčové kompetence představují soubor znalostí, dovedností a postojů, které přesahují konkrétní oborové poznatky a umožňují jejich efektivní využití. Tyto kompetence jsou požadovány pro téměř všechna pracovní zařazení a umožňují člověku, aby správně využíval a dále rozšiřoval své konkrétní dovednosti a znalosti, zaměřené na určitý obor. Mezi klíčové kompetence (v pojetí Belze a Siegrista) patří: 1) Komunikace a kooperace: schopnost vědomě komunikovat a aktivně, tvůrčím způsobem přispívat ve skupinových procesech. 2) Řešení problémů a tvořivost: schopnost poznávat problémy a odpovídajícím způsobem je řešit. 3) Samostatnost a výkonnost: schopnost samostatně plánovat, provádět a kontrolovat průběh prací a jejich výsledky. 4) Zodpovědnost: schopnost přijmout v přiměřeném rámci spoluzodpovědnost. 5) Přemýšlení a učení: schopnost dále rozvíjet proces vlastního učení a myslet v souvislostech a systémově. 6) Argumentace a hodnocení: schopnost věcně posuzovat a kriticky hodnotit vlastní, společné i cizí způsoby práce a výsledky. Průřezová témata pro základní vzděláváníZákladní škola musí začlenit do vzdělávání všechna průřezová témata v průběhu 1. i 2. stupně, současně musí žákům nabídnout během základního vzdělávání (1. až 9. ročníku) všechny tematické okruhy. Škola musí uvést ve svém školním vzdělávacím programu přehled všech průřezových témat a jejich tematických okruhů, včetně jejich zařazení do příslušných ročníků i způsobů jejich realizace (samostatný předmět, projekt, integrace do předmětu aj.). Jednotlivá průřezová témata s přiřazenými tematickými okruhy: 1) Osobnostní a sociální výchova: osobnostní rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj. 2) Výchova demokratického občana: : občanská společnost a škola, Občan, občanská společnost a stát, Formy participace občanů v politickém životě, principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování. 3) Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: Evropa a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět, jsme Evropané. 4) Multikulturní výchova: kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru a solidarity. 5) Environmentální výchova: ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a životní prostředí, vztah člověka k prostředí. 6) Mediální výchova: kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, interpretace vztahu mediálních sdělení a reality, stavba mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělením, fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba mediálních sdělení, práce v realizačním týmu. Závěrem Pokud odhlédneme od podivného jazyky, kterým je to, co si má absolvent ze školy odnést, napsáno a zamyslíme se nad vlastním obsahem, je evidentní, že to má hlavu a patu. Zvláště pokud zavzpomínáme, co ve škole cpali do nás. Podívejte se také na článek Reforma školství 3: Co na to učitelé? Použité zdroje: Materiály pro Koordinátory tvorby ŠVP ZV, autoři Zdeněk Dlabola a Jan Tupý. Stránky komiksu Vesnička Štítky: Politika a společnost, Reforma školství, Škola |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku