Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Tanec: Fenomén jménem Pogo

Nebudu se Vás ptát tak jako kdysi spolužáka Voldřicha, když jsem se tenkrát v pondělí přihnal do třídy. V té době jsem ještě chodil na střední školu a spojil bych se třeba s ďáblem, s jakýmkoliv uskupením lidí, názorovým proudem jenom proto, abych mohl naplno žít, ukusovat a být závislý na té lahodné potravině jménem život. Přihnal jsem se do školy a už od dveří pleskl na Voldřicha otázku: "Znáš Pogo vole?" Z poslední lavice se ozvalo: "Co to je?"

Stručný popis

A co Vy? Víte, o čem je řeč? Toto slovo v poslední době často zaznívá v nejmenovaném seriálu, který běží každou středu na jedné nejmenované komerční TV, ale málokdo ví, co to vlastně to Pogo je. Podívejme se, co nám o něm říká Wikipedie. Tento tanec nemá žádný pevný řád, tanečníci se při něm řídí svou intuicí. Tancuje se tak, že lidé nejblíže pódiu (v tzv. "kotli") skáčou nahoru a dolů v osmidobém rytmu, "máchají" kolem sebe rukama a nohama a naráží do sebe. Při nárazech se od sebe odrážejí a narážejí zase na jiné tanečníky. Pokud se stane, že některý pogující upadne, ostatní mu zpravidla pomohou na nohy. Občas se také najde někdo, kdo na pogující z pódia nebo jiného vyvýšeného místa skočí, tanečníci ho však drží "ve vzduchu" a "předávají" si ho mezi sebou a na okraji kotle ho položí na zem. Nezasvěcený pozorovatel může nabýt dojmu, že se tanečníci mezi sebou bijí. Lidé se skutečně zraní pouze v minimálním počtu případů, často svou vlastní vinou.

Pogo může sbližovat

Lépe to snad slovy nelze vyjádřit. Je to skutečně prazvláštní tanec. Moc dobře si pamatuju, že jsem jako pubescent bláznil po starší spolužačce. Byla tenkrát ve čtvrtém ročníku a já ve třetím. Petru jsem od vidění znal, ale nikdy jsem neměl šanci se s ní sblížit víc. Ona distingovaná, konzervativní, až moc slušná mladá dáma. Já neurvalý rebel bez špetky rozumnosti. Až do onoho sobotního večera, kdy jsem se s kamarády vydal do jednoho rockového klubu ve městě. Po seznámení s prostředím jsem se prodral k baru.

Objednávám si, otočím se vpravo a vedle mě stála ta konzervativní mladá dáma. Usmála se na mě, protože mě od vidění asi taky znala. Dali jsme se do řeči. Po několika panácích, když byla fajnová nálada a když kapela začala hrát od podlahy, jsem ji chytl za ruku a přeběhli jsme, jak uvádí Wikipedie, k tzv. kotli. Pamatuji, že jsem ze sebe serval triko a vrhl se do davu lidí u pódia. Po vzoru ostatních jsem začal narážet do ostatních tanečníků, řídit se svou intuicí, máchat kolem sebe rukama a nohama v osmidobém rytmu. Tak nějak jsem poznal Pogo. Ale Petru jsem tenkrát asi neznal.

Po pár minutách jsem ji zahlédl, jak se škrabe na pódium a v naškrobené sukýnce a bílé halence s kravatou skáče do davu běsnících lidí pod pódiem. Jak je předávána a přenášena na zvednutých rukou. Spadla mně čelist. Na konci jsem si ji vyzvedl. Pak jsme se propili až do nedělního rána. Do dneška si na půlku věcí nevzpomínám a myslím, že ona taky ne. Od té doby jsme neměli příležitost spolu promluvit, ale když tu distingovanou slečnu občas potkám někde ve městě, již jako distingovaný pán, tak na sebe mávnem a zasmějeme se na sebe a ona se, což už se dnes nevidí, sem tam začervená.

Pár rad a ukázky

Polka, Walz, Twist – nuda! Pogo je ten pravý tanec pro fajnšmekry. Nejsou dány pevné pravidla společenského oděvu, ale doporučuji u mužů tančit bez horní části oblečení, protože při tomto tanci dochází často k poškození oděvu. Nebojte se vběhnout do davu! Tento tanec není nebezpečný, i když tak vypadá. Tanečníci jsou ve svém projevu, ač se třeba zdá být agresivním, většinou velmi tolerantní a vzájemně si v nesnázích pomáhají. Nebojte se též skákat do davu z pódia. Toto spíše doporučuji dívkám a ženám. Ty jsou většinou zachyceny a předávány nad hlavami tanečníků. Ten, kdo nezkusil tanec Pogo, má dle mého názoru velké mezery ve společenském projevu.

Následující video dokazuje, že Pogo lze nouzově tančit také v malém počtu lidí (samozřejmě dav ničím nenahradíte). Velmi dobře jsou zde vidět základní pohybové variace. Před tím, než si je začnete zkoušet, doporučuji shlédnout alespoň třikrát a poté odstranit z dosahu veškeré rozbitné předměty.

Nyní Vám pro dokreslení představíme pár kapel, v jejichž videoklipech se tímto způsobem tančí. Sledujte bedlivě publikum.


Pokud Vám tyto ukázky nestačí, další vhodnou hudbu k pogování najdete v našem předchozím článku Videoklipy: 7x Visací zámek z Youtube.

Kurz

Bude-li větší zájem, jsme ochotni uspořádat kurz tance Pogo pod vedením skutečných tancmistrů. Naši lektoři mají dlouholeté zkušenosti, po absolvování kurzu už nebudete mít strach vyrazit mezi mládež. Při výběru lektorů klademe důraz na vysokou odbornou erudici spojenou s dlouhodobými praktickými zkušenostmi v oboru. Velkou pozornost věnujeme také schopnosti předat nové poznatky a zkušenosti jiným. Umíme zabezpečit místo konání dle bydliště přihlášených. Díky našim vyjednávacím schopnostem může mít kurz (včetně ubytování a občerstvení) překvapivě nízkou cenu. Pro bližší informace si napište na pogovacka@email.cz.

Reference:
Ing. Jiří P., 56 let: "Na kurzu Poga jsem se seznámil se svou druhou manželkou."
Ing. Mirek T., 53 let: "S mým kamarádem Markem si nemůžeme kurz Poga vynachválit."
RNDr. Martin B., 49 let: "Dřív jsem se bál mezi mládež. Po absolvování kurzu Poga klidně vyrazím s přítelkyní Kateřinou třeba na koncert Anety Langerové."


Přečtěte si, jak se pogovalo v 90. letech: Stužková aneb příběh mistrů :0)
Komiks Vesnička - Movitý podnikatel Chudík obětí poga.
Stránky komiksu Vesnička

Štítky: ,

Diskuse o článku Tanec: Fenomén jménem Pogo



Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku