Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Život mechanikův

Tyhle chlapy jsem vždycky obdivoval. Nebavím se o značkovém (autorizovaném) servisu, kde Vás operátor vítá v bílém plášti, s košilí s kravatou a notebookem v podpaží. Chce Vám většinou provést diagnostiku auta. Mluvím o chlapech v montérkách komplet zaprasených od oleje, špíny a mazutu, kteří Vám podají umouněnou ruku a šlukne jim při tom oko od zapálené cigarety. Měl jsem tu čest se s víc lidmi tohoto povolání přátelit a proniknout pod pokličku jejich řemesla. Většinou jsou to fakt šikulové, kteří mění svíčky, spojkové lamely, brzdové destičky, brzdové obložení, rozvody, alternátory, gufera, půlí motory a jinak léčí auťáky. Místo počítače používají svůj mozek, letité zkušenosti a sluchem dovedou odhadnout jakoukoliv odchylku v chodu motoru.

Životní styl

Pokud jsou dobří, tak hákují od rána do noci a často i o víkendech. Pro mě jsou to nedocenění hrdinové, pro které není jejich povolání pouhou prací, ale spíš životním stylem. Drsným životním stylem, při kterém zanedbávají veškeré volnočasové aktivity, rodinu, přítelkyně, děti, přátele. Práci dávají všechno. Jejich zdraví: bolest zad, revma od ležení na zemi, kolena, klouby, žaludeční vředy a mírný třas v černých rukou, které nejdou umýt . Stravování, prostě žumpa. Většinou studená bageta naservírovaná na papundeklu položeném na sudu od oleje těsně vedle právě vytaženého olejového filtru.

Trochu nostalgie

Když jsem sám ve své garáži, tak relaxuji, je to pro mě sport, hobby, koníček, ale tihle hošani tam jsou den co den, sami, s cizíma autama. Hodně se to podepisuje na jejich pohledu na svět. Jejich humor je výborný, ale člověk mu musí přijít na chuť. Pamatuju si na pana Běhávku, byl to můj první mechanik a opravoval mně moji první motorku. Měl dílnu na dvoře a když jsem mu ji přivezl, tak jsem tam zrovna zůstal a díval se, jak jeho na první pohled oteklé a nemotorné ruce dělají s motorem zázraky. Zpravidla jsme se vždycky domluvili až na po obědě, protože už byl v důchodu a kupodivu dlouho spal a já byl tenkrát ještě moc mladý a hodně pařil, takže jsem taky dlouho dospával. Během práce vykouřil tak dva balíčky cigaret, vyprávěl mně o svém mládí, sem tam odběhl do domácí pálenice, kde pálil kalvádos, a když se stmívalo, tak to zabalil, půjčil mně kolo a řekl, že už je světlo tak jedině na robku (holku).

Značkový servis + malý autoservis = stejná práce za jiné peníze

Krutou pravdou je to, že rozdíl mezi tzv. autorizovaným servisem a dobrým mechanikem je pouze v ceně dílů a práce. Značkový servis je samozřejmě dražší a myslím, že mezi jejich prací a prací drobného živnostníka ze zapadlé garáže na periferii se dá udělat rovnítko. Znám dokonce několik případů, kdy mají autorizované servisy podchyceny tyhle chlapíky, kteří se v řemesle fakt vyznají. Když má pak autorizovaný servis moc zakázek nebo se jedná o nepříjemnou (špinavou) práci, vozí tyto auta natvrdo do těchto zapadlých garáží a nechají opravy dělat tam. Vyplatí se jim to, protože si účtují nepoměrně víc peněz za práci a za marži na dílech.

Náhradní díly a marže z prodeje

Když už jsem tady zmínil práci a marži na dílech, tak Vám prozradím další pro některé možná šokující skutečnost. Každý autoservis totiž nevydělává ani tak na práci, jako spíš na dílech. Marže na dílech se totiž někdy přibližuje až 40 % z konečné ceny dílu. I když, co si budeme nalhávat, v obchodech je to ještě horší.

Výběr vhodného autoservisu

Nicméně je to jako se vším. Já osobně doporučuji při výběru autoservisu propátrat známé, kde jak kdo byl spokojen. Popřípadě pokud se Vám něco nezdá a navštívíte servis, zkusit investigativně třeba ještě jiný a konzultovat to i tam. Může se Vám zadařit to, že možná ušetříte i několik tisíc korun. Myslím, že pro většinu obyčejných lidí jako já je to docela fajn zpráva.

Štítky:

Diskuse o článku Život mechanikův

Anonymous Petr:

Chlapi, a jaké máte koníčky/hobby vy? Co děláte ve svém volnem čase? Kutíte, sportujete nebo co? Dostal jsem se do fáze, kdy nevím, co dělat ve svém volném čase. Dcera, která miluje koně, mi navrhla, ať se starám o: chování koní. Jakože zvažoval jsem to, ale nijak extra mě to neláká, tak hledám radu zde, abych nemusel poslouchat ženské doma :D

 


Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku