Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Nepeněžní formy odměn

U prémií za zásluhy je příliš krátká doba působení, jako motivátoru. Tomu lze zabránit využitím kreativních způsobů použití nepeněžních forem odměn. Jedním z těchto způsobů jsou poukázky na určité zboží. Toto zboží našim zaměstnancům nabízíme prostřednictvím nabídkových katalogů, z nichž si mohou vybírat a platit poukázkami získanými za ohodnocené pracovní úsilí. Zboží do těchto katalogů volíme tak, aby je měl zaměstnanec co nejdéle na očích a tím měl na mysli i odměnu, která má za úkol motivovat. Dosahujeme tedy dlouhodobé motivace. Další výhodou tohoto typu odměňování je, že jako motivátor nefunguje jen na onoho zaměstnance, ale i na jeho okolí. Vezměme si kupříkladu video, které si odměněný přinesl domů za své pracovní nasazení. Nejen že je sám spokojen s novým přírůstkem do domácí elektroniky, který mu zpříjemní život, ale je spokojena i manželka a případné děti. Ti následně vytvářejí jistý tlak, chválí otce za jeho pracovní schopnosti a případně vyžadují další objekty odměny a tím vytváří sekundární motivaci.

Dalším tajemstvím účinnosti těchto odměn je možnost jejich ušití na míru podle potřeby zaměstnanců a jejich možnost reagovat na danou poptávku. Zajímavý je například systém odměňování u firmy Philips, která používá tento způsob motivace ve velmi zajímavé formě. Nejde o odměňování svých přímých zaměstnanců, ale způsob podpory prodeje prostřednictvím smluvních prodejců. Philips se zaměřuje na prodejce, kteří nejsou přímými zaměstnanci, ale mohou vytvořit velmi zajímavé výsledky v prodeji jejich produktů. Firma nemá vlastní prodejny, což by bylo nesmírně nákladné a neefektivní, jelikož zákazník si rád vybírá, ale snaží se vlastní zboží zatraktivnit, nikoliv v očích zákazníka, ale v očích prodejce. Philips nabízí za každý prodaný produkt své značky každému prodejci určitý počet bodů. Dále vydává speciální katalog pro prodejce své značky, a ti si vybírají elektroniku, kterou si je možno objednat a platit body získanými jejich prodejem. Samozřejmě, že katalog obsahuje výrobky značky Philips a samozřejmé také je, že zákazník se o ničem nedoví, přičemž mu je servírováno, že právě elektronika Philips je to nejlepší, co se mu může dostat. Zákazník následně odchází spokojen, prodejce je spokojen a v prvé řadě je spokojena firma Philips. Lze se sice bavit o regulérnosti v rámci čistoty hospodářské soutěže, ale to již není předmětem odměňování, ale jiných oblastí personálního řízení.

Čerpáno z těchto zdrojů.

Štítky:

Diskuse o článku Nepeněžní formy odměn



Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku