Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Podnikatelé, manažeři a zaměstnanci

Během své kariéry jsem pracoval se stovkami lidí, od kterých jsem potřeboval nějaké výkony. Byli různého vzdělání, věku, pohlaví, společenského postavení. A vždycky jsem bez problémů zajistil (ač byl často můj "rozpočet" velmi omezený), co bylo třeba. Všichni zúčastnění byli spokojeni, práce odvedena. V tomto článku bych se rád zamyslel nad tím, proč naši podnikatelé a manažeři neumějí jednat s lidmi, proč si stěžují na nedostatek potenciálních zaměstnanců a zároveň je přes 30% pracovníků nespokojeno se svým současným místem (zdroj: Finanční noviny). Budu se snažit formulovat obecné zásady chování k zaměstnancům, aby byli výkonní, spokojení a neutíkali ke konkurenci.

Kde je problém?

V současné době je stále větším problémem zajistit dostatek kvalifikovaných a výkonných pracovníků. Podnikatelé a manažeři brečí. Ale jak se k lidským zdrojům (největšímu bohatství firmy) chovají? Většinou vidí jen čísla, jsou zahrnuti každodenními starostmi + žabomyšími válkami a je jim jedno, jak jsou jednotliví pracovníci spokojeni. Jde jim o poměr cena-výkon. A když (logicky) kvůli tomuto přístupu nastávají problémy, diví se a hroutí se. Není v tom zlá vůle, může za to lidská omezenost, namyšlenost a hloupost.

Mezi oblíbené možnosti řešení patří: dovoz pracovníků ze zahraničí, rozsáhlé náborové kampaně, využívání služeb personálních agentur, financování rekvalifikací, propagace pracovních míst pomocí reklamy apod. Obvykle jsou tato řešení drahá a výsledek pouze krátkodobý, s dalšími náklady spojenými s velkou fluktuací pracovníků. Problém zůstává, navíc je organizace zatížena velkým množstvím zbytečné administrativy.

Jak z toho ven? Stačí jen být k zaměstnancům slušný, používat obecně známé nástroje personálního managementu v souladu s prioritami zaměstnanců, vědět něco málo o psychologii, sociologii, andragogice. A hlavně: každého člověka si musí páni podnikatelé a manažeři vážit.

Obecné zásady
(co dělat a jak se chovat, aby zaměstnanci neutíkali)

- je nutné být efektivní, zavrhnout špatné stereotypy, co funguje zlepšit, co nefunguje změnit,

- každý člověk je individualita, kolektivy jsou různé (složení, dynamika atp.), každá organizace je jedinečná, nejsou univerzální řešení, je nutné vycházet z detailní znalosti prostředí,

- každý člověk si chce připadat důležitý, potřebný, chce být součástí týmu, je třeba vytvořit takovou atmosféru, kde bude každý zaměstnanec vědět, že vedení o něj stojí, že se má kam obrátit, že záleží na jeho hlasu (jsou metody a techniky, jak o tom zaměstnance přesvědčit, aniž by to management zatěžovalo),

- každý člověk rád přijímá dobrá rozhodnutí, chce na tom být lépe než ostatní, zaměstnanci musí být přesvědčeni, že jinde by se měli hůř, při porovnání se známými a příbuznými se musí chválit, co všechno mají navíc (personální manažer musí chytře pracovat se systémem výhod, nízké náklady, ale každý musí dostat, co chce),

- každý rád dělá práci, která má smysl a výsledky, je nutné minimalizovat zbytečnou práci, vážit si času,

- při komunikaci se zaměstnanci používat jazyk, kterému rozumějí, vyhnout se v některých firmách velmi oblíbenému manažerskému newspeaku, být na stejné komunikační vlně, nedávat okázale (oblečení) najevo nadřazenost, vzniká pocit sounáležitosti, nejsou my a oni, jsme jen my,

- pokud nejsou oficiální komunikační kanály, informace proudí neoficiálně, je nutná jednoduchá komunikační strategie dovnitř firmy, neoficiální proudy komunikace zkreslují sdělení, vznikají fámy, pomluvy, nevraživost atd.,

- ne všechny zkušenosti ze zahraničí jsou plně přenositelné, proto mají obvykle velké problémy s personálním zajištěním chodu firmy se zahraničním managementem (jiná kultura, jazyková bariéra, nerespektování odlišností, nezřídka pohrdání naší levnou pracovní silou, život sice v ČR, ale úplně mimo realitu běžných lidí),

- je vhodné získat na svou stranu přirozené autority, eliminovat kverulanty (netrestat, nepropouštět, ale obratně zmanipulovat, přesvědčit), vycházet vstříc ve věcech, které nic (nebo takřka nic) nestojí, dávat rozhodnutí zaměstnancům k připomínkování, vytvořit zdání, že záleží na opravdu každém názoru a nápadu atd.,

- s lidmi je třeba jednat slušně, pro spoustu manažerů je problémem nelhat, pozdravit, poprosit, poděkovat, omluvit se, přiznat svou chybu, občas řadoví zaměstnanci takovými manažery doslova opovrhují.

Kam dál?
Jak udržet nové zaměstnance

Štítky: , ,

Diskuse o článku Podnikatelé, manažeři a zaměstnanci

Anonymous Anonymní:

Hlavní problém je v tom, že managery většinou zajímá krátké období, řeší, co je teď. A investice do lidských zdrojů vám nezlepší čísla za aktuální čtvrtletí.

 
Anonymous Anonymní:

Vsichni hrabou akorat pro sebe.

 


Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku