Proč jsou ve školství a zdravotnictví nízké mzdy
ceskenoviny.cz: "Průměrně si zaměstnanec ve školství vydělá 20.534 korun za měsíc." vaclavkrasa.cz: "Téměř nikoho nezajímá, že velmi těžkou práci, která hraničí až se sebeobětováním, vykonávají lidé v sociálních službách za průměrnou mzdu 14.000,-Kč." uzis.cz: "Průměrný měsíční plat zaměstnanců ve zdravotnictví odměňovaných podle platných předpisů o platu (zřizovatel Ministerstvo zdravotnictví, kraj, obec a město, ostatní centrální orgány) v roce 2008 činil 24 867 Kč." ekonomika.idnes.cz: "Zaměstnanci Českých drah a nákladní dopravní firmy ČD Cargo si příští rok (tj. 2009, zpráva z loňska) polepší. Vedení firmy a zástupci odborů se shodli na růstu mezd o čtyři procenta. Průměrný plat se tak navýší o zhruba 1 000 korun a přesáhne 26 tisíc." Svět se zbláznil. Nebo ne? Po přečtení citací výše se každému slušnému člověku udělá rudo před očima a začnou se honit hlavou myšlenky o tom, že takový bordel je možný jen v České republice. Jak je možné, že zaměstnanci ČD, jejichž nekvalitní služby a věčná zpoždění (podívejte se, že ani teď nejedou přesně) jsou již celoevropskou legendou, berou tak moc a mají výhody, které mohou dosáhnout i desítek tisíc ročně? Vzděláním to nebude, v jeho úrovni nádražáci za školstvím, zdravotnictvím i sociálními službami evidentně zaostávají. Náročností práce také ne, cvakat lístky či sedět za pokladnou je čajíček oproti zvládnutí 30 pubescentů, péči o nemocné či terénní práci ve vyloučených lokalitách. V přístupů k zákazníkům (v jiných oborech žáci, pacienti, klienti...) ČD také neperlí. Nabízí se tedy vysvětlení, že jde o nespravedlnost. Což se Vám nyní pokusím vyvrátit. Kdo se snaží, ten má Většina zaměstnavatelů se snaží minimalizovat mzdové náklady. Pokud se najdou pracovníci, kteří jsou ochotni odvést kvalitní výkon za málo peněz (nebo třeba i zadarmo), zaměstnavatel (respektive ten, kdo financuje) nemá žádný důvod (kromě dobrého srdce), aby jim slušně zaplatil. Takto se chová i stát, který má pod palcem financování školství, zdravotnictví, sociálních služeb i Českých drah. A zde se dostáváme ke gró věci. Zatímco učitele, zdravotníky, sociální pracovníky atp. jejich práce baví, záleží jim na výsledku a nemají čas ani energii na dělání neplechy, nádražáci jsou free. Všechno je jim jedno, nepředřou se, ztráty zaplatí stát a jejich jedinou starostí je, jak vydyndat co nejvíc peněz. Když pak dojde na nátlakové akce, co se děje? - Zaměstnanci ČD jsou drsní a stávkují, dokud nedosáhnou splnění svých požadavků. Je jim jedno, že se lidé nedostanou k lékaři a do práce, že vznikají mnohamilionové ztráty při přepravě nákladů. Mají jasný cíl: víc peněz na výplatní pásce. - Zaměstnanci ve školství stávkují symbolicky, protože jim záleží na dětech a nechtějí si to rozházet s rodiči. - Pracovníci ve zdravotnictví také nejdou tvrdě na věc. Naštěstí. Kdyby měli morální kredit nádražáků, mrtví pacienti by jim nevadili. - I pracovníci v sociálních službách jsou měkkosrdcatí. "Já jim nevyměním stříkačky, oni dostanou žloutenku." atp. Resumé Kdo dělá svou práci dobře a chová se slušně, tomu stát nikdy nepřidá. Až budou lidé ve školství, zdravotnictví a sociálních službách stejně drsní jako nádražáci, pak budou brát důstojné peníze. Do té doby se jim bude stát vysmívat do obličeje + zneužívat jejich dobroty. Nezbytností je nedbat při stávkování na ztráty, škody, vztahy. Kašlat na všechno a jít jen po penězích. Jiná cesta není. Bohužel. Aktualizováno: Bossové lékařských odborů si asi přečetli tento článek. Pomocí nesmlouvavé akce, jejímž hlavním heslem bylo "Náš exodus, váš exitus", dosáhli svého. Jde to, ne že ne. Teď ještě zbývá, aby se přidali ostatní, kteří si nechají dlouhodobě srát na hlavu. Stránky komiksu Vesnička Štítky: Ekonomika a management, Kecy od piva, Nejdiskutovanější |
Myslím, že je důležité si uvědomit, že ČD Cargo (se kterým jsou platy ve zdravotnictví v článku srovnávány) je ziskovou společností, která má určité standardy služeb. To se o "normálních" Českých Drahách bohužel říct nedá.
Ale no tak. Nadávate tady na CD, že jezdí pozdě apod. Pletete do sebe absolutně irelevantní věci.
1) CD jezdí někdy se zpožděním, ale v drtivé většině případů za to nemohou. Učitel taky někdy pozdě přijde na hodinu, jen se to nikam nepíše. A taky to je v rozmezí třeba 5-10 minut. He?
2) Platy "štíplístků" rozhodně nedosahují takové výše, jakou uvádíte. Konkrétní výši lze nalézt, jsou to platové třídy. Ne všem co napíšou v médiích musíte věřit. U učitelů nezapočítali ředitele a různé krajské vedoucí apod., u CD započítali veškeré představenstvo a management, který má plat vysoký.
A upřímně, spousta učitelů si lepší plat nezaslouží. A pak jsou takoví, kteří by měli brát dvakrát tolik. Jenže jak to rozlišíte?
Tak takovej nesmysl mohl napsat jenom pitomec. Proč srovnáváš školství a zdravotnictví zrovna s ČD? Proč to nesrovnáváš s jiným oborem? Znám mnoho lidí, kteří tvrdě makají od rána do večera a jsou rádi když dostanou 15tisíc hrubého. A co učitel? 2 měsíce prázdniny, vánoční prázdniny, jarní prázdniny, ředitelské volno, a po obědě už jdou domů. To, že se připravuje na další den jsou jen kecy, písemky opravují mezi hodinama, nebo přímo v hodině. Vzpomeňte si na učitele, když jste chodily do školy. Plat přes 20tis. hrubého. Když učítelé stávkují, děti se neučí a rodiče si musí brát dovolenou. Tak kdo potom nedbá na škody??
Další blábol "Zatímco učitele, zdravotníky, sociální pracovníky atp. jejich práce baví, záleží jim na výsledku a nemají čas ani energii na dělání neplechy" Těm na výsledku až tak nezáleží. Tech co je práce baví je opravdu hodně málo. Děti chodí ze školy čím dál tím blbější, všude samá moderní technika a inovace, nové metody, atd a děti ani neví jak se mají učit. Hlavně že umí na počítači ale knížku ani neví, kde otevřít.
1. Anonymní: Pečlivěji si přečtěte citaci z idnesu.
Kačer: 1) ČD nejezdí se zpožděním někdy, VLAKY JSOU ZPOŽDĚNÉ POŘÁD. Dejte si odkaz z článku, který směřuje na zpoždění vlaků do oblíbených a uvidíte, že přesně nejedou nikdy, zdůrazňuji NIKDY. Nenajdete okamžik mezi 6:00 a 22:00, kdy by jely všechny vlaky na stránce včas. Pokud ano, pošlete mi snímek, omluvím se.
2) Na základě čeho to tvrdíte? Kde je zdroj ze kterého čerpáte informaci že "U učitelů nezapočítali ředitele a různé krajské vedoucí apod., u CD započítali veškeré představenstvo a management, který má plat vysoký."? Mimochodem jaké krajské vedoucí?
2. Anonymní: Mám pokušení napsat, že tento komentář "mohl napsat jenom pitomec", ale odolám :) S ČD srovnávám ze 2 zřejmých důvodů:
a) dostávají každý rok x miliard z veřejných peněz, jak píši v článku: jejich financování má pod palcem stát (stejně jako u školství, zdravotnictví a sociálních služeb),
b) neúměrně vysokých mezd dosahují díky nátlakovým akcím.
K vašemu vyjádření např. o práci zdravotníků "Těm na výsledku až tak nezáleží" asi netřeba dalšího komentáře, snad jen podezření že sám patříte k modré armádě.
16:43
A ještě doplním: Výmluvy mě nezajímají. ČD připomínají žáka, který jednou nepřinese úkol, protože nešla elektřina, podruhé protože netekla teplá voda, potřetí protože sešit sežral pes atd. Je mi upřímně jedno z jakého důvodu přijedu pozdě, každá firma má své problémy. Dovedete si představit třeba každý druhý den v marketu nápisy jako: rohlíky nejsou z důvodu toho a toho? Taky byste je omlouvali jako nádražáky?
Holden Caufield: Prominte, ale nerozumíte tomu. V oné populární mapce, která se stala nástrojem posměchu ČD jsou sice zpoždění. Ovšem: Ty největší mají mezinárodní vlaky, které přijedou se zpožděním ze zahraničí. V současné době přijíždí vždy z Vídně tak o 30 minut později, protože jim tam nedávno uhodil blesk. To samé platí o vlacích z Madarska atd. Za to ČD taky můžou?
Mimo mezinárodní efekty vznikají dost zpoždění kvůli nehodám na přejezdu a podobným událostem - dost často se dějí. Za to ČD taky můžou? No a kvůli věcem, které nemůže ovlivnit ani "Nejvyšší pan železničář" se zpozdí návazné vlaky, protože jinak byste psal rozhořčené články o tom, jak nenavazují přípoje.
Rozumíte mi už, proč v intervalu 6-22 hodin nenajdu celou zelenou mapku? Našel bych, kdybychom nepočítali mezinárodní vlaky a přípoje by na ně nečekaly a nikde by se neprováděla údržba (jízda po jedné koleji, kterou těžko zanesete do jízdního řádu na tři dni).
A kdybychom měli mapku zpoždění autobusových dopravců, taky by byla pěkně barevná.
Co se týče mezd: Platy v ČD jsou podle tarifních tabulek, ted je nemůžu najít a tak nějak nemám čas vám to dokazovat, ale k jednou jsem se k nim dostal. Každopádně jsem tím chtěl naznačit, že s čísly lze provádět dost velká kouzla. Započítat to co se vám právě hodí. Krajský vedoucí? To jsem se vyjádřil dost nepřesně. Zkrátka lidé, kteří přímo nepracují v nějaké škole, ale jejich práce souvisí s těmi školami. Ale to je ted vedlejší.
To, že průměrný plat v ČD je vyšší, než ve školství, je smutné a také se mi to nelíbí. Já jsem zastánce toho, aby učitelé (ti co si to zaslouží, tj. neučí jen proto, že je jinam nevzali) brali víc. Jenže toho nedosáhnete tím, že budete házet špínu na jiné obory. U ČD mají z provozních pracovníků nejvyšší platy strojvedoucí, ti ale stejně jako zdravotníci mají velikou odpovědnost za lidské životy, které mimochodem také zachranují svým správným jednáním. Je špatně je za to odměnit? A nasazují své životy více, než učitelé a zdravotníci.
Jo a kdyby v supermarketu nebyly rohlíky?
Problém je ten, že supermarket si je peče sám, většinou. Není tak na nikom závislý. A u CD spoje, které na ničem nejsou závislé, také jedou včas.
A vám se ještě nestalo, že byla na regále cedulka "omlouváme se, dodavatel nedodal zboží"? Mně ano a docela často.
Kačer: I pokud přistoupím na Vaši pochybnou argumentaci, že jsou nádražáci skvělí a připustím, že ČD jezdí pozdě pouze díky faktorům, které nemohou ovlivnit (ať si udělá každý obrázek sám), jsou naprosto neomluvitelné 3 věci:
1) Totální neinformovanost cestujících, každý asi zná ten úžasný pocit nevědět, kdy vlak dorazí.
2) Lhaní o zpožděních. Viz např. oficiální čísla ČD za únor letošního roku, podíl časů zpoždění vlaků ČD (v procentech):
včas 91,8
zpoždění do 15 minut 6,4
zpoždění 16 - 30 minut 1,3
zpoždění 31 - 60 minut 0,4
zpoždění nad 61 minut 0,1
Zdroj: ceskenoviny.cz
Jsem asi prokletý, ale jezdím různé trasy (musím) a zpoždění zažívám v úplně jiných %. Znovu upozorňuji na odkaz v článku. Upřímně si odpovězte na otázku: Opravdu ze 100 jízd vlakem přijedete v 98,2% včas (zpoždění do 15 minut)?
3) Firma je na tom finančně špatně, několikamiliardové ztráty každý rok, nespokojení zákazníci, díky úžasné cenové politice prodělávající Pendolino. Na takové mzdy není odkud brát, krom veřejných rozpočtů. A zaměstnancům ČD není stydno tvrdě a drsně navzdory výše uvedenému po těchto penězích jít.
Uvítal bych pokoru. Říct upřímně: "Omlouváme se všem, víme, že nezvládáme poskytovat kvalitní služby a dobře hospodařit. Nyní v době krize slibujeme, že dokud nedokážeme situaci zlepšit, snižujeme příjmy vedení na 1/3, rušíme veškeré výhody zaměstnanců a zmrazujeme jejich mzdy. Odpusťte nám."
Holden Caulfield: Já netvrdím, že jsou skvělí. Mně jen vadí, že někdo hází neoprávněně špínu na něco, co celkem funguje.
Pěkně jste mi bodem 1 nahrál.
1) Neinformovanost? To si děláte legraci, ne? Když pominu výjimečné stavy, jako třeba úder blesku v Brně a nemožnost projet směr Praha a totální zmatek, kdy se jezdilo s hodinovými zpožděními. Případně v nynější době, kdy se na 1.koridoru jezdí u Ostravy jednokolejně, což je naprosto nedostačující, tak na nádraží vždycky víte, kdy ten vlak dorazí a zda dorazí. Pokud se Vám někdy stalo, že nebyla výjimečná situace (vlak narazil do mostu, v Praze ukradli zloději komunikační kabely, blesk vyřadil elektřinu u výjezdu z nádraží), tak to bych se velice divil.
U autobusů? To si takhle čekám v Hradci na autobus do Prahy ... a kde nic tu nic, lidé čekají, nikdo nic neví a čekají a čekají ...
V téhle oblasti to má železnice mnohem lépe zmáknuté. A přípoje autobusů na Florenci u různých dopravců? To se nějak řeší ... ?
2) Mapku zpoždění dobře znám, často ji sleduji :) Nevím kde jezdíte. Pravděpodobně často s mezinárodními vlaky na 1.koridoru, tam zpoždění jsou a proč, to jsem psal.
Moje zkušenosti: Pravidelně jezdím Praha - Hradec Králové, někdy přes Pce. Zpoždění je v drtivé většině do pěti minut (2-3 minuty), což neberu jako velké zpoždění, vzhledem k tomu, že doba jízdy je 100 minut. V7jimečně je 5-10 minut, to když se v Chlumci n.Cidlinou křižují vlaky a jeden z nich přijede pozdě, kvůli něčemu v Praze či směrem na Trutnov (Hradec - CHlumec je jednokolejné). Dále tedy trasa HRadec - Pardubice, osobní vlaky a rychlíky. Nikdy víc jak 5 minut.
Nedávno jsem jel Praha - Ostrava a zpátky. Tam IC Bohemia, zpátky Pendolino. Oboje včas. Předtím Hradec - Pardubice - Suchdol nad Odrou. Oba spoje včas. A to byl pátek.
Ty čísla, která dostáváte, jsou pravdivá. Tedy za předpokladu, že někdo neupravuje interní záznamy o průjezdech vlaků. Stejně jako je pravdivá Mapka zpoždění. Ta je většinou skoro celá zelená a na 1.koridoru jsou EC/IC žluté. Ted je díky povodním dost výjimečný stav.
Nejsem zaměstnanec CD, vadí mi na této firmě spousta věcí. I ty které dále jmenujete (způsob provozu Pendolin, nehospodárnost atd.), ale zároven nemám rád, když někdo v davu kope do mrtvoly, protože to je populární. A každý osobní dopravce, který zajištuje komplexní sít je ve ztrátě, kterou mu doplácí kraje a stát.
Vydělávat bez dotací lze na trasách Praha - krajská města, za předpokladu, pokud je tam kvalitní trasa, což není všude. Ovšem to by musel být soukromý dopravce (SA, Veolia atd.). Za současného stavu, kdy i lukrativní trasy zajištuje polostátní podnik ani tam nebude generován zisk. Jenže o tom naše diskuze není.
Kačer: Myslím, že jste uhodil hřebíček na hlavičku, když píšete o možnosti valit ziskově, tam kde třeba Pendolino prodělává, "ovšem to by musel být soukromý dopravce".
V ČD mají všichni teplá místečka a vysoké mzdy nezávisle na tom, jak fungují.
Co se týká informovanosti, v tom se bohužel neshodneme. Situací, kdy vlak stojí v poli nebo třeba jen pár set metrů před stanicí a nikdo neví, kdy se rozjede, zažívám nespočet.
Pendolinem jsem ještě nejel, ale mám za to, že valívá včas kvůli tomu, že má absolutní přednost, podobně jako pravděpodobně i nákladní vlaky.
Nepříčetný jsem, když sedím ve zpožděném vlaku, který pouští Penďáka popř. náklaďáky.
Zkušenosti autobus x vlak mám přesně opačné, autobusy levnější, spolehlivější, čistější.
Ještě závěrem, je to o prioritách, které by si měli zaměstnanci ČD dát:
1) Bezpečnost
2) Spolehlivost
3) Čistota
4) Přátelský přístup k zákazníkům
.
.
.
a až někde moc dole by měly být vysoké mzdy + výhody.
Mám obavu, že tento žebříček je nyní strukturován jinak.
tady jsou nejake povolani a jejich platy u CD
http://www.ceskedrahy.cz/assets/kariera/kariera/prehled_povolani_cd.xls
Anonymní: Odmítám věřit, že tyhle částky mají v roce 2009 opravdu na pásce.
Jsou to účelově vybrané profese bez datace, navíc jen základ bez příplatků, průměrná mzda 26 000,- z toho nejde udělat ani náhodou.
Někde je chyba.
K platům: jistěže to jsou pouze základní platy, ke kterým jdou různé bonusy. Ale stejně tak to mají i jiné profese. A skutečně se učitelé tak úplně nepředřou, respektive pracují méně hodin, než strojvůdci či zdravotníci. 5 hodin ve škole a hodinu doma na opravu testů - a kdo se ve svém volném čase někdy nevěnuje práci (přípravě, vzdělávání), já tedy ano.
Je fakt, že Pendolino přednost má, to prostě jet včas musí. Při cestě z Ostravy jsme dokonce předjížděli nějaké EC na druhé koleji, protože byl asi druhý směr volný, to byla zajímavá chvíle, ve 160 km/h předjíždět vlak co jede vedle 140 km/h.
Shodneme se určitě na tom, že CD jsou neefektivní státní podnik. Stejně jako každý státní podnik. Kdyby nebyl předražený Indos, mohli mít učitelé víc peněz, když to vezmu tak trochu an absurdum.
S tou (ne)informovaností, asi mám štěstí. A v porovnání s autobusy - když má člověk In-kartu, tak cesta stojí stejně (ano, u CD se bohužel sleva musí kupovat) a je pohodlnější a bezpečnější. A často mnohem levnější, díky speciálním nabídkám jako E-liška.
U CD je spousta věcí špatně, ale také jich je několik dobrých a prohlásit celý systém za špatný není myslím správná cesta.
Holden Caulfield: Vážně mají nákladní vlaky vyšší prioritu?
Jezdim pravidelně 10 let a ještě mě žádný nákladní vlak nepředjel... Možná je to tím, že jezdím hlavní trasu Brno - Pce a většinou rychlíky a víc.
Každopadně k té informovanosti: kdo nejede danou trasu poprvé tak tuší, kdo ne tak je při nějaké mimořádné události v koncích....
Při zmíněném blesku v brně přeposlali polovinu! lidí z rychlíku do pendolina (bez příplatku)... co se stalo s tou druhou polovinou lidí radši nechci domýšlet... Každopadně, už celé zpoždění přihazovali na tabulých po 10 minutách! Přičemž už po pár zprávách "mimořádná událost na trati" bylo častějším cestujícím jasný, že to bude na hodiny... Když viděj, že to zablokovalo celou trať na celý den - proč přihazují po 10 minutách? Řada lidí tam místo 3 hodinového čekání mohla zajít na občerstvení a dojet si autobusem, místo netrpělivého čekání.
Ještě k tomu náhrádnímu spoji pendolinem - asi nějak zapomněli hlásit - za celý 4 hodiny vlakem jsem neslyšel kloudný hlášení o stavu, průvodčí vždy jen proběhl... Vzpomínám si na ty anglicky mluvící cizince a řadu lidí, co z toho mělo úplný šoky... vlak jel úplně jinou trasou a řada lidí si ani nebyla jistá jestli seděj ve správným vlaku :D
Komu ti učitelé tak leží v žaludku-srovnáváme s úředníkem, strojvůdcem, průvodčím - i když v české kotlině se tohle moc necení, neměl by učitel být srovnáván s rovnocennými profesemi - tedy s vysokoškolským vzděláním? A proč házet všechny do jednoho pytle? Stejně jako dobří a špatní učitelé jsou i dobří a špatní průvodčí, prodavači, strojvůdci... Tak proč šmahem odsuzovat celou skupinu? Z některých názorů přímo čiší velmi rozšířený přístup- chodil jsem do školy, jsem tedy odborníkem na tuto problematiku. Já tedy občas chodím k lékaři, byla jsem na exkurzi v jaderné elektrárně, jezdím vlakem- ale necítím se odborníkem v oblasti zdravotnictví, jaderné energie ba ani dopravy. Selským rozumem je mi však jasné, že k učiteli nevzhlíží každou vyučovací hodinu 30 vědychtivých hlaviček, ale 30 naprosto různých jedinců rozdílných schopností, názorů a bohužel i chování. Pokud vlastníte doma nějaké exempláře pubertálního věku, víte, o čem mluvím. Takže dva měsíce (necelé) tzv. prázdnin, kterým se i u učitelů říká řádná dovolená, je nutnost - bez patřičného duševního odpočinku by státní pokladna brzy dotovala léčení a pobyty učitelů ve zdravotnických zařízeních pro psychicky narušené jedince. A že by učitel neměl odpovědnost? To by bylo téma na celý článek...
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku