SWOT analýza českého školství
Nepružnost - Hlavní slabá stránka? Pro české školství je charakteristické to, že čas jakoby neexistoval. S přelomem tisíciletí se kvůli Internetu a mobilním telefonům zásadně změnil život téměř všem. Od způsobů komunikace přes organizaci práce po trávení volného času, všechno je jinak. Co z 10 let staré SWOT analýzy již neplatí? Možná se trochu zlepšila situace s učebnicemi (nesledujeme-li cenovky a jazykovou verzi), semtam "pučí" využívání nových metod, školy jsou vybaveny plus minus použitelnými PC s Netem (ovšem za jakou cenu?) a volitelné předměty fungují. Ostatní položky jsou evergreenem, státní maturity již nesmrtelnou klasikou :) SWOT analýza českého školství Silné stránky - tradice našeho školství, - vysoká vzdělanostní úroveň studentů, - množství kvalitních učitelů, - možnost bezplatného vzdělávání. Slabé stránky - encyklopedické pojetí výuky(učitelé mají spíš zakořeněnou povinnost předávat vědomosti, než vychovávat a učit pro život), - málo se reflektují světové trendy, - problematické požadavky vysokých škol na přijímací řízení, - z ekonomických důvodů je omezována nabídka volitelných a nepovinných předmětů, - nedostatečná péče o začínající učitele a učitele, kteří vyučují mimo rámec své odborné způsobilosti (chybí jejich soustavné metodické vedení), - na většině škol převládají stereotypy v používání vyučovacích metod a forem práce, které jsou málo efektivní a nevyužívají přirozené aktivity a iniciativy žáků, - nedostatek vhodných učebnic pro některé odborné předměty. Příležitosti - využití nových informačních technologií, - podpora mladých učitelů, kteří se nebojí zavádět nové metody, - zlepšení vzdělávání učitelů. Hrozby - nové maturity, které hrozí svým pojetím testových úloh (nezdaří-li se úmysl testovat kompetence a schopnost řešit problémové úlohy a zabředne se do bahna memorování informací, bude lepší státní maturitu vůbec nedělat), - odchody kvalitních učitelů z důvodu nedostatečného ohodnocení, - stárnutí pedagogických pracovníků. Kam dál? Co říkají učitelé na reformu školství Štítky: Archív - různé, Reforma školství, Škola |
Poslat komentář
<<< Zpět na titulní stránku